Hoe word je een professionele drone-operator?

Wat is een professionele drone-piloot en hoe word je er één

De drone-piloten van vandaag

Het gebruik van drones heeft een revolutionair effect op veel gevestigde industrieën. Te beginnen met luchtfotografie en videografie. De huidige drone-piloten komen dan ook uit vele verschillende industriesectoren. Een klassieke opleiding tot drone-piloot, bestaande uit theorie en praktijk, bestaat nog niet. In veel Europese landen zijn er verschillende “drone operator’s licences”, maar een Europese richtlijn is in de nabije toekomst te verwachten. Zelfs met een PPL kun je in de meeste landen geen drones besturen.

Stappen om een professionele UAV-operator te worden

Wat zijn de vereisten om UAV-operator te worden?

Anders dan in de bemande luchtvaart hebben drone-operators (althans in Duitsland) geen medisch onderzoek nodig. Dit kan echter in de toekomst veranderen, mogelijk voor de besturing van grotere en zwaardere onbemande luchtvaartuigen. In principe bestaat er tot nu toe nog geen dergelijke eis. Maar het werk vraagt veel van de operator. Als je drones professioneel en onder moeilijke omstandigheden wilt bedienen, moet je niet slechtziend zijn / een goede zichtcorrectie hebben, fysiek en mentaal fit zijn en in staat zijn om onder extreme druk te werken, omdat missies soms op moeilijk terrein of in nauwe industriële faciliteiten kunnen plaatsvinden. Naast de fysieke gesteldheid spelen vooral bovengemiddelde fijne motoriek en mentale prestaties een belangrijke rol. De beheersing van de drone is iets dat tot 80% in het brein plaatsvindt. De overige 20% is fijne motoriek.

Theoretische opleiding tot drone-piloot

In het overgrote deel van de landen moet men slagen voor een examen om drones in de openbare ruimte te mogen besturen. De lokale wetten zijn zeer verschillend. Er zijn ook landen waar een vliegbrevet vereist is voor grotere drones. Naast deze wettelijke eisen moeten de drone-piloten perfect bekend zijn met de apparatuur. Te beginnen met het toestel zelf, de afstandsbediening, de batterijen, de individuele controllers, sensoren en het gebruikte camerasysteem. In de regel heb je, afhankelijk van de toepassing, meerdere drones nodig. Naast de kennis over de drones speelt het ook een rol wat er later geïnspecteerd moet worden. Als je voortdurend corrosie op bruggen inspecteert, moet je op zijn minst bekend zijn met bruggen, zelfs als je geen expert wilt worden. Hetzelfde geldt voor daken, GIS-modellen en thermografie. Vooral de functie van de sensoren speelt een dominante rol bij professionele drone-missies. In de buurt van gewapende betonconstructies, hoogspanningsleidingen, zendmasten enz. kunnen kompassen en GPS niet meer betrouwbaar zijn of zelfs helemaal niet meer functioneren. In andere omgevingen werken weer andere sensoren of de radiotransmissie tussen de drone en het grondstation niet meer. Een professionele drone-piloot heeft altijd te maken met details.

Praktische opleiding tot drone-piloot

Hoewel er praktische vliegopleidingen zijn, is een praktische training in onze beleving geen proces dat op een bepaald moment begint en eindigt. Veel getalenteerde UAV-operators komen uit het veld van FPV-races en kennen de technische details en operationele beperkingen van hun apparatuur tot in de kleinste details. Als je de praktijk wilt leren, begin je met een "speelgoed-drone". Een drone zoals de Hubsan X4 is bijvoorbeeld geschikt. Maar er zijn tal van andere geschikte, kleine en goedkope drones. Deze drones zijn meestal veel moeilijker te vliegen dan de grotere drones die later professioneel worden gebruikt. Na verloop van tijd vindt de besturing van de drone volledig onbewust plaats, alsof men zou fietsen. Er zijn veel modelvliegvelden waar je kunt oefenen. In de winter zijn er veel plaatsen waar je in sporthallen kunt vliegen. Bij sommige drone-piloten gaat de praktische training sneller dan bij andere en er zijn er ook die ondanks hun grote praktijkervaring nooit op een goed niveau komen om de drone in elke situatie veilig te kunnen bedienen.

Kwalificatie voor specialistische gebieden

Professionele kwalificatie is een belangrijk punt: de drone draagt uiteindelijk alleen een payload. Een payload kan een camera of een sensor zijn of een combinatie van beide. Er worden verschillende ladingen en mogelijk ook verschillende drones gebruikt, afhankelijk van of je wilt fotograferen, filmen, inspecteren of meten. Elke drone, elke payload en elke omgeving waarin een vlucht moet worden uitgevoerd, heeft zijn eigen vereisten voor de voorbereiding van de vlucht, de uitvoering van de missie en de verwerking na de missie.

Hoe lang duurt het om een professionele UAV-operator te worden?

Als je voorkennis hebt en ambitieus bent, kun je binnen 2-3 weken de nodige theorielessen afronden en je eerste praktische kennis opdoen in ongeveer dezelfde tijd. Als UAV-operator zijn er veel potentiële toepassingsgebieden. Van luchtfotografie, landmetingen en cartografie tot thermografie en inspectieopdrachten. Elk toepassingsgebied vereist specialistische kennis, die men zelf of door middel van trainingen moet verwerven.

Wat zijn de job-mogelijkheden als UAV-operator?

In principe zijn er talloze toepassingsgebieden waar drones worden gebruikt en altijd vakbekwame mensen worden gevraagd. Het is echter niet eenvoudig om aan de slag te gaan en het vereist een hoge mate van flexibiliteit omdat de missies vaak op verschillende locaties plaatsvinden.

Professioneel operator-team
De drone voorbereiden voor luchtfotografie
Inspectie van besloten ruimte in een energiecentrale
Inspectie van schepen met een drone
Inspectie van een tank door een drone
Sluit Menu